english version
Hasła biblijne na dzisiaj Ukryj hasła biblijne

Muzyka i śpiew

Warsztaty wokalne w parafii w Bładnicach

30.03.2017

11 marca w kościele ewangelicko-augsburskim w Bładnicach miało miejsce niecodzienne spotkanie. Do tej niewielkiej parafii przyjechała wybitna artystka, aby podzielić się swą wiedzą i talentem z miejscowymi amatorami śpiewu.


Muzyka i śpiew

Warsztaty były częścią projektu artystyczno–edukacyjnego prowadzonego już drugi rok pod egidą Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce. Oto krótkie sprawozdanie z przebiegu wydarzenia:

 
Uczestniczy przyjechali z różnych miejscowości, między innymi: Jaworze, Bładnice, Ustroń, Górki Wielkie, Brenna, Pogórze. Z radością powitali prowadzącą warsztaty artystkę i od razu zapanowała przyjazna, rodzinna atmosfera. Okazało się po raz kolejny, że zapał do muzyki jednoczy ludzi bez względu na pochodzenie, kulturę, język, wyznanie.

 

Pierwsza część spotkania podejmowała ważne kwestie związane z podstawami śpiewu. Po przeprowadzeniu wielu intensywnych ćwiczeń oraz dzięki indywidualnej i starannej pracy prowadzącej z każdym z uczestników mogliśmy przejść do poznawania tajników modalności – systemu muzycznego opartego na średniowiecznych skalach, w których powstawały najdawniejsze luterańskie chorały.

 

Po teoretycznym wprowadzeniu podjęliśmy pierwsze próby śpiewu i interpretacji chorału gregoriańskiego i luterańskiego z naciskiem na ukazanie związku melodii z tekstem.

 

Myślę, że spotkanie z tą niezwykłą muzyką utkwi w pamięci uczestnikom na długo i zachęci do indywidualnej pracy nad swoim warsztatem wokalnym.

 

-----------------------------

 

Julieta González – Springer urodziła się w Meksyku posiada polskie obywatelstwo, zaczynała naukę śpiewu w Konserwatorium Narodowym w Meksyku. Ukończyła studia wokalne w krakowskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Barbary Niewiadomskiej, a następnie studia podyplomowe w Centrum Muzyki Dawnej w Genewie pod kierunkiem Beatrice Cramoix w dziedzinie śpiewu barokowego i Fancisa Biggi (ensemble Lucidarium) oraz Laurence Brisset (ensemble De Caelis) w zakresie muzyki średniowiecznej. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in. przez Jill Feldman, Benjamina Bagby (Sequentia), Katarina Livljanić (Dialogos), Andrew Kinga i Evelyn Tubb (The Consort of Musicke), Dawida Ebena (Schola Gregoriana Pragensis), Rene Zosso (Clemecic Consort), Marcela Pérèsa (Organum).

Jako solistka współpracuje z zespołami i muzykami ze Szwajcarii, Włoch, Francji, Meksyku i Polski takimi jak „Elyma” (dyr. Gabriel Garrido), „Sintagma Musicum” (dyr. Gustavo Delgado), „Flores Rosarum” (dyr. Susi Forfoglia), „Ars Nova” (dyr. Jacek Urbaniak), “Jacaras” (dyr. Piotr Zaleski), „Concerto Polacco” (dyr. Marek Toporowski) oraz z organistami i klawesynistami: Markiem Toporowskim, Henrykiem Janem Botorem, Marcinem Armańskim, Norbertem Petry (Metz). Współpracuje także z gitarzystką Anną Pietrzak, wykonując w duecie przede wszystkim muzykę hiszpańską i iberoamerykańską. Koncertowała m.in. w Operze w Lyonie, Lozannie, Operze Narodowej w Meksyku oraz na różnych festiwalach w Polsce, Francji, Szwajcarii, Hiszpanii, Niemczech, Meksyku, Włoszech, takich jak Bachakademie (dyr. Hellmuth Rilling), Festiwal d’Ambroney, Festival Internacional de Órgano Barroco (Meksyk), Festival del Centro Histórico de la Ciudad de México, Saisons Musicales w Fundation Royaumont (Francja), Polska Akademia Gitary, Forum Musicum (Wrocław), Polska Akademia Gitary, Festiwal „Banchetto Musicale” w Wilnie, Festiwal „Fide et Amore” w Żorach oraz Muzyka w Starym Krakowie (Ordo Virtutum, Hildegard Von Bingen), Festiwal Sacrum Profanum (Kraków) - premiera „Króla Leara” Pawła Mykietyna.

Jej repertuar obejmuje muzykę dawną, współczesną, tradycyjną oraz klasyczną meksykańską, iberoamerykańską i polską, którą chętnie propaguje także za granicą.

 

***

 

Kilka słów od prowadzącej i organizatorów:

 

“ Ciało jest odzieniem duszy, która ma żywy głos
i dlatego przystoi, aby ciało wraz z duszą
śpiewało Bogu chwałę głosem”.
(Hildegarda von BIngen)

 

“Via nova, viator novus, canticum novum”
(Św. Augustyn)

 

„Muzyka i śpiew są wyrazem prawdziwej radości i wdzięczności w sercach czcicieli Boga. Marcin Luter, jako wierny uczeń św. Augustyna, przywiązywał ogromną wagę do roli muzyki w liturgii. Muzyka jego zdaniem była przede wszystkim nośnikiem Słowa Bożego, służyła jego głoszeniu. Od początku Reformacji jednym ze źródeł, z których Luter czerpał inspiracje dla swojej liturgicznej muzyki był chorał gregoriański, którego teksty i melodie były często nieco zmieniane, ale ich użycie wyraża nacisk Reformacji Kościoła na zachowanie tradycyjnych korzeni, które miały karmić chrześcijan przez wieki.
Warsztaty wokalne, które proponuję mają kilka celów: wprowadzenie uczniów w sposób prosty i ciekawy do pięknego repertuaru chorału gregoriańskiego i chorału luterańskiego z pierwszych lat Reformacji, wejście do świata modalności od strony praktycznej, rozwijanie swoich umiejętności wokalnych, znalezienie własnego głosu, tworzenie wspólnej przestrzeni, gdzie można znaleźć radość przez śpiewanie w grupie. Aby przybliżyć ten repertuar, proponuję pracę opartą na modelu historycznym (ustnym przekazie i zapamiętywaniu) dlatego nie jest wymagana umiejętność czytania neum lub innego rodzaju notacji muzycznej.

 

Zapraszam wszystkie chętne osoby do wspólnego śpiewu na Bładnickich warsztatach wokalnych.”
Julieta González-Springer – prowadząca

 

„Od roku dzięki wsparciu i przychylności Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce prowadzimy warsztaty organowe, które mają na celu podnosić poziom muzyczny kursantów podczas codziennej służby w kościele.

Jak wiemy muzyka od początków Reformacji pełni w naszym Kościele ważną rolę. Sam Reformator mawiał iż „Muzyce wyznacza najwyższe miejsce i zaszczyty – tuż za teologią.” Wiedząc iż obecnie brakuje organistom możliwości dokształcania się i zgłębiania się w luterańskie tradycje muzyczne postanowiliśmy zacząć działać i zorganizowaliśmy pierwsze spotkanie warsztatowe w Orzeszu. Pojawiły się na nim w większości młode osoby, dla których muzyka organowa jest pasją. Fakt ten ucieszył nas szczególnie gdy dostrzegliśmy ich duże zaangażowanie. Kolejne miały miejsce w Ustroniu, Mikołowie, Jastrzębiu-Zdroju, Jeleniej-Górze Cieplicach, Wrocławiu. W czasie wakacji zorganizowaliśmy wycieczkę organoznawcząj po Dolnym Śląsku. Ważną kwestią naszej działalności jest nie tylko przekazanie teoretycznej wiedzy ale wykorzystywanie jej w praktyce. Dlatego finałem każdych spotkań jest koncert, który jest podsumowaniem pracy jaką włożyliśmy wraz z organistami podczas warsztatów.

Zdajemy sobie sprawę, iż muzyka w Kościele luterańskim to nie tylko gra organowa, ale również długoletnie i piękne tradycje śpiewacze. Stąd pomysł aby spróbować rozszerzyć dotychczasową działalność o kursy dedykowane dla osób lubiących śpiewać. Bardzo nas cieszy, iż na pierwszym spotkaniu było aż tyle osób. Tym bardziej jesteśmy szczęśliwi z obecności młodych śpiewaków, którzy są przyszłością muzyczną w naszym Kościele. Mam nadzieję, że kolejne spotkanie będzie również interesujące jak to, które się odbyło. Zachęcam wszystkich do wzięcia udziału w następnych warsztatach zarówno organowych jak i wokalnych. Poziom umiejętności nie jest istotny bo jak wiemy każdy zaczynał kiedyś od zera. Liczy się dla nas zaangażowanie uczestników a ich rozwój i uśmiech jest dla nas bezcenny. Warsztaty te są nie tylko odskocznią od pędu codziennego życia ale również świetną okazją na poznanie korzeni wiary w jakiej jesteśmy wychowani. W tym miejscu proszę o wsparcie duchownych, Rad Parafialnych, bliskich osób i motywowanie uczestników do udziału w tym szlachetnym projekcie.”
Paweł Gaś – współorganizator

 

Pomysł warsztatów przyszedł spontanicznie w 2016 roku. Inspiracją były między innymi działania zasłużonego dla Śląska Cieszyńskiego organisty i kompozytora Jana Gawlasa, który oprócz działalności akademickiej dostrzegał potrzebę dbania o poziom muzyki kościelnej poprzez pracę z uzdolnionymi amatorami. Tegoroczne obchody rocznicy Reformacji dodatkowo wzmocniły w nas poczucie zobowiązania, odpowiedzialności za stan muzyki w Kościele luterańskimi. Wychodzę z założenia, że najważniejsza i najbardziej potrzebna obecnie jest praca u podstaw, której elementem jest budowanie świadomości estetycznej. Chcę zwrócić uwagę na bogactwo kultury, w której uczestniczymy, na ważne miejsce, jakie zajmuje w niej piękno – piękno materialne i piękno duchowego dorobku człowieka. Muzyka jest częścią naszej tożsamości a jako sztuka abstrakcyjna usuwa w pewien sposób różnice wywołane niekiedy przez religię. Wspólne działanie w obszarze edukacji muzycznej pozwala na zbudowanie platformy porozumienia i daje szansę na jakiekolwiek efekty, choć na te trzeba będzie z pewnością jeszcze kilka lat poczekać. Praca z uzdolnionymi młodymi ludźmi daje mi wiele przyjemności, mam również nadzieję, że przekazuję im podczas lekcji gry na organach potrzebną wiedzę i zachęcam do postawy opartej na dążeniu do doskonałości a niekoniecznie do kariery. Uczestnicy naszych warsztatów już nie raz udowodnili nie tylko swoje zaangażowanie, ale także ogromny potencjał twórczy i zapał do muzyki. Oby teraz i ci, których żywiołem jest śpiew znaleźli coś dla siebie w ramach naszych spotkań.
Marcin Armański – współorganizator

 

„Jakoś tak zawsze się składało, że blisko mi było do muzyki, i to też tej, którą określamy jako kościelną… Mój ojciec, oprócz pracy zawodowej, był organistą w parafii w Drogomyślu. Organy tego kościoła wzbudzały we mnie podziw i szacunek. Choć osobiście moje kształcenie muzyczne skończyło się na kilkuletniej nauce w ognisku muzycznym, to jednak zdarzyło mi się na organach grać w drogomyskim kościele w czasie kilku mniej „ważnych” nabożeństw. Po studiach teologicznych i ordynacji również w szczególnych przypadkach braku organistów w naszych parafiach oprócz prowadzenia nabożeństwa zasiadałem za klawiaturą…
A instrumenty organowe w kościołach, w którym służę, mamy zacne: jeden mechaniczny Carl Volkmann (Mysłowice), jeden Schlag und Söhne (Sosnowiec) i jeden Heinrich Schlag (Szopienice) – jest jeszcze instrument elektryczny w Hołdunowie. Przy okazji różnych koncertów i większych czy mniejszcyh remontów udało się się poznać środowisko ludzi, którzy z zamiłowania do organów i muzyki kościelnej uczynili sposób na życie. Gdy pojawiła się idea, aby taką wizją spróbować „zarazić” innych oraz stworzyć miejsce, w którym zainteresowani będą mogli podnosić swoje umiejętności organowe (a jak się później okazało – i w innych dziedzinach – w śpiewie), wydawało mi się, że warto poprzeć takie starania. Poprzez ks. Henryka Reske z Orzesza, gdzie odbyły się pierwsze warsztaty organowe, udało się nam nawiązać bliższe relacje z organizatorami i wkrótce kolejne odsłony warsztatów uzyskały patronat Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościelnej naszego Kościoła.
Jesteśmy w roku jubileuszu 500 lat Reformacji. To właśnie ten ruch religijny z XVI wieku dzięki fascynacji muzyką, którą podzielał Ojciec Reformacji, Marcin Luter, znacznie dowartościował muzykę kościelną. Uważał on, że poprzez muzykę najlepiej wyrazić swoje emocje, radości i pragnienia. Dla niego muzyka pochodziła od Boga i była jednym z największych darów dla człowieka. Muzyka, a szczególnie pieśń kościelna stała się dla Lutra i jego następców jednym z podstawowych narzędzie w przekazywania Ewangelii i rozszerzaniu idei Reformacji.
Dziękuję organizatorom – Pawłowi Gasiowi i Marcinowi Armańskiemu – za podjęcie trudu promocji muzyki kościelnej i organizacji warsztatów. Trudno wyobrazić sobie kościoły, w których zabrakłoby muzyki i śpiewu. A Kościół powinien wspierać wszelkie możliwe działania, aby taka sytuacja nigdy nie miała miejsca, a poziom wykonawczy był coraz lepszy. Mam nadzieję, że Synodalna Komisja ds. Liturgii i Muzyki Kościelnej, będzie mogła przyłożyć się do powodzenia tego procesu podnoszenia znaczenia i poziomu muzyki w Kościele.

ks. dr Adam Malina – Przewodniczący Komisji Synodalnej ds. Liturgii i Muzyki w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Polsce

 

RECENZJE UCZESTNIKÓW WARSZTATÓW:

 

„Warsztaty to dla mnie spotkanie z artystką przez duże "A". Pani Julietta, wyciskajac z nas ostatki sił, potrafiła zgrabnie połączyć pracę nad techniką śpiewu z wpajaniem w nasz śpiew duszy, dążąc do tego by głos żył, a wokół pojawiały się anioły”
Anna P. – uczestniczka warsztatów wokalnych

 

„Moje wrażenia z warsztatów są bardzo pozytywne. Super osoba prowadząca, indywidualne podejście do każdego.”
Anna Ł. – uczestniczka warsztatów wokalnych
 

„Początkowo podchodziłam do tematu bardzo ostrożnie, muzyka z epoki średniowiecza, baroku była dla mnie czymś abstrakcyjnym. Jednak po spotkaniu się z prowadzącą zmieniłam zdanie. Był to świetny czas relaksu, poszukiwania własnego głosu i poznania czegoś zupełnie nowego. Polecam wszystkim udział w tych warsztatach – naprawdę warto”
Edyta G. – uczestniczka warsztatów wokalnych

 

„Bardzo się cieszę, że powstał cykl warsztatów organowych. W naszym kościele nie ma żadnego studium dla organistów, także każda forma nauki ma dla mnie ogromne znaczenie. Ciekawe przygotowanie, profesjonalne podejście do gry liturgicznej i pieśni, utworów organowych, a także do techniki gry oraz sztuki improwizacji. Bardzo ważna też była nauka teoretyczna z zakresu budowy instrumentu, historii sztuki i muzyki.
Dobrze było poznać organistów z naszej społeczności i wymienić z nimi swoje doświadczenia. Nie jestem zawodowym organistą, ale staram się podchodzić do swojej służby w kościele profesjonalnie. Mam nadzieję, że te warsztaty oraz kolejne przyczynią się do poprawy jakości oprawy muzycznej w naszych parafiach.
Wielu moich znajomych narzeka, że organy to taki staroświecki instrument. Dla mnie są świetnym instrumentem na którym można zarówno grać stare utwory, ale również muzykę współczesną organową, ale również filmową czy rozrywkową. „
Paweł P – uczestnik warsztatów organowych

 

„Wzięłam udział w warsztatach, ponieważ chciałam sprawdzić swoje umiejętności wokalne oraz nauczyć się czegoś nowego. W przemiłej atmosferze jaką stworzyła prowadząca - Julieta Gonzales - Springer mogliśmy w praktyce poznawać zasady prawidłowego oddechu i śpiewu. W trakcie ćwiczeń każdy mógł indywidualnie popracować i usłyszeć cenne wskazówki. Na zakończenie otrzymaliśmy również "zadanie domowe" - zestaw ćwiczeń oddechowych - aby zasady, które poznaliśmy przyniosły efekt, konieczne jest regularne ćwiczenie. Mam nadzieję, że grupa, która się zawiązała podczas tych warsztatów będzie miała okazję i chęć spotkać się już za miesiąc aby doskonalić swoje umiejętności wokalne. „
Asia M. – uczestnik warsztatów wokalnych

 

„Jestem zadowolony z warsztatów ponieważ mogłem poznać innych organistów i inne instrumenty
Dowiedziałem się jak można lepiej akompaniować księdzu i jak robić przygrywki do pieśni
Zainteresowałem się też twórczością niektórych kompozytorów”
Szymon J. - uczestnik warsztatów organowych

 

„Uważam, że warsztaty, które dotychczas się odbyły, pozwoliły mi dowiedzieć się dużo nowych informacji, poznać historię muzyki, a także rozwinąć moje umiejętności techniki gry. Dodatkowo mam możliwość zagrać na różnych organach, poznać ich historię oraz budowę. Jako samouk, bardzo się cieszę, że takie warsztaty się odbywają.”
Adam B - uczestnik warsztatów organowych

 

„Wśród licznych ofert kierowanych do organistów pełniących posługę w parafiach rzymskokatolickich, warto zwrócić uwagę na nową inicjatywę Marcina Armańskiego i Pawła Gasia skierowaną do organistów i muzyków kościelnych grających podczas nabożeństw w kościołach ewangelickich. Warsztaty organowe, bo o nich mowa, to niezwykle interesująca i jak sądzę bardzo wartościowa inicjatywa, która w przyszłości może znacząco wpłynąć na poziom i zainteresowanie muzyką organową w naszym kościele. Jako Ewangelicy posiadamy bogate tradycje muzyczne, więc warto o nie dbać, kultywować i rozwijać. Takie możliwości dają nam warsztaty, podczas których możemy poruszać niezwykle ważne i nurtujące niejednego z nas zagadnienia z dziedziny interpretacji i wykonawstwa muzyki organowej. Wspólne spotkania w gronie osób zainteresowanych tą tematyką, wzbogaca nas w wiedzę i rozwija nasze umiejętności.
Czy warto kontynuować te spotkania? Sądzę, że odpowiedź nasuwa się sama. Nikt z nas nie dysponuje taką wiedzą i takimi umiejętnościami, by mógł powiedzieć, że już wszystko wie i umie. Muzyka to ocean, po którym możemy swobodnie pływać, tylko wtedy, gdy nie pozwolimy się zatopić rutynie i przyzwyczajeniom. Jeżeli chcemy dbać o naszą kulturę muzyczną, musimy korzystać z każdej nadarzającej się możliwości, by móc rozwijać nasz talent”
Arkadiusz Sz. - uczestnik warsztatów organowych