szukaj   |   mapa serwisu   |   poczta

polecamy
 w sklepie
Książka pomocna w codziennym studiowaniu Biblii przez cały rok. Zawiera pytania do tekstów i rozważania na niedzielę i święta. Skonstruowana w oparciu o porządek roku kościelnego.
 w internecie
Ewangelickie Duszpasterstwo Więzienne
Ewangelickie Duszpasterstwo Więzienne
 w serwisie
Zapraszamy do studiowania Biblii w Korespondencyjnym Kursie Biblijnym.
  Świeckość świata

Jezus Chrystus, ukrzyżowany pojednawca - słowa te oznaczają najpierw, że cały świat, odrzucając Jezusa Chrystusa, stał się bezbożny i że żaden własny wysiłek przekleństwa tego zdjąć nie może. Świeckość świata została raz na zawsze naznaczona Krzyżem Chrystusa. Ale ponieważ Krzyż Chrystusa jest krzyżem pojednania świata z Bogiem, dlatego właśnie ten bezbożny świat naznaczony jest również pojednaniem jako wolnym działaniem Boga.

 

Krzyż pojednania jest wyzwoleniem do życia przed Bogiem w samym środku bez-bożnego świata, jest wyzwoleniem do życia w prawdziwej świeckości. Wyzwolenie jest głoszeniem Krzyża pojednania, gdyż przezwycięża daremne próby przebóstwienia świata, przezwycięża rozdarcie, napięcia i konflikty między tym, co chrześcijańskie i tym, co światowe i wzywa do prostodusznego działania i życia w wierze w dokonane pojednanie świata z Bogiem. Tylko przez głoszenie ukrzyżowanego Chrystusa przychodzi życie w prawdziwej świeckości. A więc prawdziwie świeckie życie jest możliwe i realne nie wbrew przepowiadaniu, także nie obok niego, w jakiejś całkiem zautonomizowanej świeckości, ale w głoszeniu, z głoszeniem pod głoszeniem Chrystusa. Bez przepowiadania Krzyża Chrystusa, czy przeciw Krzyżowi, nie ma poznania bez-bożności i opuszczenia świata przez Boga; raczej to, co świeckie będzie wciąż szukało zaspokojenia swego nieugaszonego pragnienia ubóstwienia siebie.

 

Tam jednak, gdzie świeckość obok przepowiadania Chrystusa ustanawia własne prawo, tam skazuje się jedynie na samą siebie i musi w końcu siebie samą postawić w miejsce Boga.

 

W obydwu przypadkach Świeckość przestaje być świecką; skazana tylko na siebie, nie tylko nie chce i nie może być jedynie świecka, lecz także dąży rozpaczliwie i gorączkowo do ubóstwienia świeckości. Skutek jest taki, że akurat to kategoryczne i wyłączne życie świeckie popada w Świeckość nieprawdziwą i połowiczną; brak jej wolności i odwagi do prawdziwej i całościowej świeckości, to znaczy by być takim światem, jakim jest w rzeczywistości przed Bogiem, a mianowicie: światem pojednanym z Nim w swej bezbożności. Prawdziwa świeckość istnieje jedynie na gruncie przepowiadania Krzyża Jezusa Chrystusa.

 Teologia Księgi Wyznaniowe Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Inne pisma Lutra Opracowania Ekumenia W sprawie ochrony życia W sprawie dopuszczalności stosowania metody in vitro W sprawie transplantacji i dawstwa organów Liturgika Modlitwy Historia Archiwum sond Prawo kościelne Kazania Oświadczenia Synodu Kościoła
napisz do nas