- > Apologia Konfesji Augsburskiej
- > Artykuł I. O Bogu
- > Artykuł II. O grzechu pierworodnym
- > Artykuł III. O Chrystusie
- > Artykuł IV. O usprawiedliwieniu
- > Artykuł IX. O Chrzcie
- > Artykuł X. O Świętej Wieczerzy
- > Artykuł XI. O spowiedzi
- > Artykuł XII. O pokucie
- > Artykuł XIII. O liczbie i o korzystaniu z sakramentów
- > Artykuł XIV. O urzędzie kościelnym
- > Artykuł XIX. O przyczynie grzechu
- > Artykuł XV. O tradycjach ludzkich w Kościele
- > Artykuł XVI. O ładzie politycznym ? o władzy świeckiej
- > Artykuł XVII. O powtórnym przyjściu Chrystusa na sąd
- > Artykuł XVIII. O wolnej woli
- > Artykuł XX. O dobrych uczynkach
- > Artykuł XXI. O wzywaniu świętych
- > Artykuł XXII. O obydwu postaciach Wieczerzy Pańskiej
- > Artykuł XXIII. O małżeństwie kapłanów
- > Artykuł XXIV. O mszy
- > Artykuł XXVII. O ślubach mniszych
- > Artykuł XXVIII. O władzy kościelnej
- > Artykuły Szmalkaldzkie
- > Artykuły VII i VIII. O Kościele
- > CZĘŚĆ DRUGA
- > Część pierwsza
- > CZĘŚĆ PIERWSZA - o najważniejszych artykułach Bożego Majestatu
- > CZWARTA PROŚBA
- > CZWARTE PRZYKAZANIE - "Czcij ojca swego i matkę swoją".
- > DRUGA PROŚBA
- > DRUGI ARTYKUŁ
- > DRUGIE PRZYKAZANIE - "Nie bierz imienia Pana, Boga twego, nadaremno".
- > Duży Katechizm
- > DZIEWIĄTE I DZIESIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie pożądaj domu bliźniego swego".
- > Formuła zgody
- > Historia powstania Artykułów Szmalkaldzkich i "Traktatu o władzy i prymacie papieża"
- > I. O grzechu
- > Kazanie na niedzielę Zapustną
- > Konfesja Augsburska cz. I
- > Konfesja Augsburska, część II
- > KRÓTKIE NAPOMNIENIE DO SPOWIEDZI
- > Mały Katechizm
- > O chrzcie
- > O Chrzcie
- > O DOBRYCH UCZYNKACH
- > O ekskomunice (wyłączeniu ze społeczności)
- > O Ewangelii
- > O GRZECHU PIERWORODNYM
- > O INNYCH HEREZJACH I SEKTACH
- > O Kościele
- > O KOŚCIELNYCH OBRZĘDACH
- > O małżeństwie kapłanów
- > O OSOBIE CHRYSTUSA
- > O pokucie (upamiętaniu)
- > O SAKRAMENCIE OŁTARZA
- > O Sakramencie Ołtarza
- > O ślubach mniszych
- > O spowiedzi
- > O SPRAWIEDLIWOŚCI WIARY PRZED BOGIEM
- > O tradycjach ludzkich
- > O TRZECIEJ FUNKCJI ZAKONU
- > O WIECZERZY PAŃSKIEJ
- > O WIECZNEJ OPATRZNOŚCI I WYBORZE BOŻYM
- > O władzy kluczy
- > O WOLNEJ WOLI
- > O wyświęceniu, ordynacji i powołaniu
- > O Zakonie
- > O ZAKONIE I EWANGELII
- > O ZSTĄPIENIU CHRYSTUSA DO PIEKIEŁ
- > ÓSME PRZYKAZANIE ? ?Nie mów fałszywego Świadectwa przeciw bliźniemu swemu".
- > OSTATNIA PROŚBA
- > PIĄTA PROŚBA
- > PIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie zabijaj".
- > PIERWSZA PROŚBA
- > PIERWSZE PRZYKAZANIE - "Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie".
- > PIERWSZY ARTYKUŁ -"Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi"
- > Podpisy teologów pod Artykułami
- > Przedmowa
- > Przedmowa dra Marcina Lutra
- > Przedmowa Filipa Melanchtona do Apologii
- > SIÓDME PRZYKAZANIE - "Nie kradnij".
- > SZÓSTA PROŚBA
- > SZÓSTE PRZYKAZANIE - "Nie cudzołóż".
- > Tło historyczne powstania Konfesji Augsburskiej i jej Apologii
- > Traktat o władzy i prymacie papieża - Filip Melanchton
- > TRZECI ARTYKUŁ
- > TRZECIA PROŚBA
- > TRZECIE PRZYKAZANIE - "Będziesz dzień Święty Święcił".
- > Uwagi wstępne
- > W jaki sposób człowiek zostaje przed Bogiem usprawiedliwiony i o dobrych uczynkach
- > Wstęp
- > ZAKOŃCZENIE DEKALOGU
Artykuł X. O Świętej Wieczerzy
1. Przyjęty został artykuł X, w którym wyznajemy myśl, iż w Wieczerzy Pańskiej prawdziwie i substancjalnie są obecne ciało i krew Chrystusa i prawdziwie podawane są z widzialnymi rzeczami tym, którzy sakrament przyjmują. Tego zdania stale bronimy po pilnym zbadaniu i rozważeniu sprawy. Gdy bowiem Paweł w I Liście do Koryntian (10, 16) powiada, że chleb jest społecznością ciała Pańskiego itd., to jeżeliby ciało Chrystusa nie było prawdziwie obecne, wynikałoby z tego, że chleb nie jest społecznością ciała Chrystusa, lecz tylko Ducha Chrystusowego.
2. Dowiadujemy się, że nie tylko Kościół Rzymski twierdzi o cielesnej obecności Chrystusa, lecz że to samo myśli obecnie i ongiś myślał Kościół Grecki. Świadczy o tym bowiem kanon mszy u nich, gdzie kapłan otwarcie modli się, aby chleb po przemienieniu stał się ciałem Chrystusowym. A Wulgariusz, pisarz jak mam się wydaje niegłupi, wyraźnie powiada, że chleb nie jest tylko figurą ciała, lecz że prawdziwie przemienia się w ciało.
3. I długi jest wywód Cyryla na temat Ewangelii Jana (r. 15), gdzie naucza, że Chrystus jest nam cieleśnie podany, powiada bowiem: Nie zaprzeczamy jednak, że przez prawdziwą wiarę i szczerą miłość łączymy się cieleśnie z Chrystusem. Lecz że nie ma dla nas żadnego sposobu połączenia się z Nim według ciała, temu zaiste zaprzeczamy. I powiadamy, że jest to myśl zgoła obca Pismu św. Któż bowiem wątpił, że Chrystus jest krzewem, a my latoroślami także w tym sensie, iż stąd życia dla siebie poszukujemy? Posłuchaj, co mówi Paweł: „Ponieważ wszyscy jednym ciałem jesteśmy w Chrystusie”, „Chociaż wiele nas jest, jednak w Nim jedno jesteśmy”, „Wszyscy bowiem w jednym chlebie uczestniczymy.” (I Kor. 10,17; Rzym. 12, 5; Gal. 3,28). Czy może myśli, że nie znana nam jest moc mistycznego błogosławieństwa? A skoro jest ona w nas, to czy także w sposób cielesny nie sprawia, że przez udzielenie ciała Chrystusowego Chrystus w nas mieszka? A nieco dalej powiada: ťStąd należy zważyć, że Chrystus jest w nas nie tylko dzięki tej postaci, którą się spostrzega przez miłość, lecz także dzięki naturalnemu Jego udzieleniu siꍔ.
4. Przytoczyliśmy to, nie aby wszczynać tutaj dysputę o tej sprawie, gdyż Jego Cesarska Mość nie odrzuca tego artykułu, lecz aby ci, którzy będą to czytali, także wyraźniej zobaczyli, że bronimy przyjętego w całym Kościele poglądu, że w Wieczerzy Pańskiej prawdziwie i substancjalnie obecne są ciało i krew Chrystusa i prawdziwie udzielane bywają wraz z widzialnymi rzeczami, chlebem i winem. A mówimy o obecności żywego Chrystusa, wiemy bowiem, że śmierć już nad Nim panować nie będzie.