- > Apologia Konfesji Augsburskiej
- > Artykuł I. O Bogu
- > Artykuł II. O grzechu pierworodnym
- > Artykuł III. O Chrystusie
- > Artykuł IV. O usprawiedliwieniu
- > Artykuł IX. O Chrzcie
- > Artykuł X. O Świętej Wieczerzy
- > Artykuł XI. O spowiedzi
- > Artykuł XII. O pokucie
- > Artykuł XIII. O liczbie i o korzystaniu z sakramentów
- > Artykuł XIV. O urzędzie kościelnym
- > Artykuł XIX. O przyczynie grzechu
- > Artykuł XV. O tradycjach ludzkich w Kościele
- > Artykuł XVI. O ładzie politycznym ? o władzy świeckiej
- > Artykuł XVII. O powtórnym przyjściu Chrystusa na sąd
- > Artykuł XVIII. O wolnej woli
- > Artykuł XX. O dobrych uczynkach
- > Artykuł XXI. O wzywaniu świętych
- > Artykuł XXII. O obydwu postaciach Wieczerzy Pańskiej
- > Artykuł XXIII. O małżeństwie kapłanów
- > Artykuł XXIV. O mszy
- > Artykuł XXVII. O ślubach mniszych
- > Artykuł XXVIII. O władzy kościelnej
- > Artykuły Szmalkaldzkie
- > Artykuły VII i VIII. O Kościele
- > CZĘŚĆ DRUGA
- > Część pierwsza
- > CZĘŚĆ PIERWSZA - o najważniejszych artykułach Bożego Majestatu
- > CZWARTA PROŚBA
- > CZWARTE PRZYKAZANIE - "Czcij ojca swego i matkę swoją".
- > DRUGA PROŚBA
- > DRUGI ARTYKUŁ
- > DRUGIE PRZYKAZANIE - "Nie bierz imienia Pana, Boga twego, nadaremno".
- > Duży Katechizm
- > DZIEWIĄTE I DZIESIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie pożądaj domu bliźniego swego".
- > Formuła zgody
- > Historia powstania Artykułów Szmalkaldzkich i "Traktatu o władzy i prymacie papieża"
- > I. O grzechu
- > Kazanie na niedzielę Zapustną
- > Konfesja Augsburska cz. I
- > Konfesja Augsburska, część II
- > KRÓTKIE NAPOMNIENIE DO SPOWIEDZI
- > Mały Katechizm
- > O chrzcie
- > O Chrzcie
- > O DOBRYCH UCZYNKACH
- > O ekskomunice (wyłączeniu ze społeczności)
- > O Ewangelii
- > O GRZECHU PIERWORODNYM
- > O INNYCH HEREZJACH I SEKTACH
- > O Kościele
- > O KOŚCIELNYCH OBRZĘDACH
- > O małżeństwie kapłanów
- > O OSOBIE CHRYSTUSA
- > O pokucie (upamiętaniu)
- > O SAKRAMENCIE OŁTARZA
- > O Sakramencie Ołtarza
- > O ślubach mniszych
- > O spowiedzi
- > O SPRAWIEDLIWOŚCI WIARY PRZED BOGIEM
- > O tradycjach ludzkich
- > O TRZECIEJ FUNKCJI ZAKONU
- > O WIECZERZY PAŃSKIEJ
- > O WIECZNEJ OPATRZNOŚCI I WYBORZE BOŻYM
- > O władzy kluczy
- > O WOLNEJ WOLI
- > O wyświęceniu, ordynacji i powołaniu
- > O Zakonie
- > O ZAKONIE I EWANGELII
- > O ZSTĄPIENIU CHRYSTUSA DO PIEKIEŁ
- > ÓSME PRZYKAZANIE ? ?Nie mów fałszywego Świadectwa przeciw bliźniemu swemu".
- > OSTATNIA PROŚBA
- > PIĄTA PROŚBA
- > PIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie zabijaj".
- > PIERWSZA PROŚBA
- > PIERWSZE PRZYKAZANIE - "Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie".
- > PIERWSZY ARTYKUŁ -"Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi"
- > Podpisy teologów pod Artykułami
- > Przedmowa
- > Przedmowa dra Marcina Lutra
- > Przedmowa Filipa Melanchtona do Apologii
- > SIÓDME PRZYKAZANIE - "Nie kradnij".
- > SZÓSTA PROŚBA
- > SZÓSTE PRZYKAZANIE - "Nie cudzołóż".
- > Tło historyczne powstania Konfesji Augsburskiej i jej Apologii
- > Traktat o władzy i prymacie papieża - Filip Melanchton
- > TRZECI ARTYKUŁ
- > TRZECIA PROŚBA
- > TRZECIE PRZYKAZANIE - "Będziesz dzień Święty Święcił".
- > Uwagi wstępne
- > W jaki sposób człowiek zostaje przed Bogiem usprawiedliwiony i o dobrych uczynkach
- > Wstęp
- > ZAKOŃCZENIE DEKALOGU
PIERWSZY ARTYKUŁ -„Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi”
Oto w najkrótszych słowach naszkicowano i wyrażono, jaka jest istota Boga Ojca, Jego wola, działalność i dzieło. Skoro więc dziesięcioro przykazań nauczało, że nie powinniśmy mieć więcej niż jednego Boga, można by zapytać: Jaką osobą jest Bóg? Co robi? Jak można Go wielbić, przedstawić i opisać, aby Go poznać? Tego uczy właśnie ten i następny artykuł. Wyznanie wiary nie jest więc niczym innym, jak tylko odpowiedzią i wyznaniem chrześcijan odnośnie do pierwszego przykazania. To tak, jak gdybyś zapytał małego dziecka: „Kochany, jakiego ty masz Boga? Co wiesz o Nim?” A ono mogłoby odpowiedzieć; To jest mój Bóg, najpierw Ojciec, który stworzył niebo i ziemię. Oprócz, tego jedynego nie uważam niczego za Boga, gdyż nie ma zresztą żadnego innego, który by mógł stworzyć niebo i ziemię”.
Dla uczonych jednakże i nieco bieglejszych wszystkie trzy artykuły można omówić szerzej i podzielić na tyle części, ile zawierają słów. Lecz tu, dla młodych uczniów, wystarczy, gdy się wskaże na to, co najpotrzebniejsze, mianowicie, jak powiedziano, że ten artykuł dotyczy stworzenia, i gdy się położy nacisk na słowo: – „Stworzyciela nieba i ziemi”. Co tu więc powiedziano albo co rozumiesz pod tymi słowy: „Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela” itd.? Odpowiedź: Myślę i wierzę, że jestem stworzeniem Bożym, to jest, że Bóg dał mi i utrzymuje nieustannie – ciało, duszę i życie, duże i małe członki, wszystkie zmysły, rozum i umysł i tak dalej, pożywienie i napój, odzienie, pokarm, żonę i dzieci, domowników, dom i gospodarstwo itd.; nadto oddał w służbę ku pożytkowi i zaspokojeniu potrzeb życia wszelkie stworzenia, słońce, księżyc i gwiazdy na niebie, dzień i noc, powietrze, ogień, wodę, ziemię i to, co ona nosi i wydaje, ptactwo, ryby, zwierzęta, zboże i wszelkie rośliny, a także inne cielesne i doczesne dobra, dobrą zwierzchność, pokój, bezpieczeństwo. Tak więc artykuł ten powinien nas nauczyć, że riikit.z nas nie ma nic sam z siebie i nie może zachować ani życia, ani niczego, co tu wyliczono i wyliczyć można, jakkolwiek byłaby to rzecz mała i niepozorna. To wszystko bowiem, jest zawarte w słowie „Stworzyciel”.
Ponadto wyznajemy również, iż Bóg Ojciec dał nam nie tylko to wszystko, co posiadamy i oczyma widzimy, lecz także codziennie nas strzeże i chroni od wszystkiego złego i nieszczęścia, odwraca wszelkie niebezpieczeństwo i złe przygody, a to wszystko z czystej miłości i dobroci, bez naszej zasługi, jako dobrotliwy Ojciec, który ma pieczę o nas, aby się nam nie przydarzyło nic złego. Będzie o tym mowa szerzej w pozostałych dwóch częściach tego artykułu, gdzie mówimy: „Ojca, wszechmogącego”.
Z tego wynika i wypływa samo przez się: ponieważ wszystko, co posiadamy i co ponad to jest w niebie i na ziemi, Bóg codziennie daje, utrzymuje i zachowuje, winniśmy Go i my za to bezustannie miłować, chwalić i dziękować Mu, słowem, służyć Mu całkowicie, tak jak tego żąda i wymaga w dziesięciu przykazaniach. Na tym miejscu – pragnąc myśl rozwinąć – dałoby się wiele powiedzieć o tym, jak mało jest tych, którzy w ten artykuł wierzą. Wszyscy bowiem przechodzimy obok niego, słuchamy go i zmawiamy, nie widząc jednak i nie uświadamiając sobie, co nam te słowa mówią. Gdybyśmy bowiem sercem w to wierzyli, postępowalibyśmy zgodnie z nimi, a nie nosilibyśmy się tak dumnie, hardo i chełpliwie, jakbyśmy sami z siebie mieli życie, bogactwo, władzę, godność itd., żądając, aby się nas bano i służono nam, jak to czyni zepsuty i przewrotny świat, który ugrzązł w ślepocie swej, nadużywa wszystkich dóbr i darów Bożych wyłącznie dla zaspokojenia swojej pychy, chciwości, żądzy i przyjemności oraz w ogóle nie zważa na Boga, nie dziękuje Mu ani nie uznaje Go za Pana i Stworzyciela. Dlatego artykuł ten, gdybyśmy weń wierzyli, powinien by nas wszystkich upokorzyć i przestraszyć. Codziennie bowiem grzeszymy oczyma, uszami, rękami, ciałem i duszą, pieniędzmi i mieniem i wszystkim, co posiadamy, szczególnie zaś ci, którzy nawet przeciwko Słowu Bożemu walczą. Jednakże chrześcijanie mają tę. przewagę, że czują się za to zobowiązani cło służenia i posłuszeństwa Bogu.
Z tego powodu powinniśmy codziennie ćwiczyć się w tym artykule, uczyć się o nim pamiętać we wszystkich okolicznościach, jakie zachodzą, gdy układają się pomyślnie i gdy unikamy niedoli i niebezpieczeństwa, pamiętając, że to wszystko daje nam i sprawia Bóg, abyśmy w tym odczuli i widzieli Jego ojcowskie serce i niezmierną miłość do nas. Przez to powinno by się serce rozgrzać i zapalić do wdzięczności i używania wszystkich tych dóbr ku chwale i czci Boga. Oto mamy pokrótce sens tego artykułu, jaki prostaczkowie najpierw powinni poznać: zarówno to, co od Boga mamy i otrzymujemy, jak i to, co Mu za to winniśmy; jest to wielkim i znakomitym poznaniem, lecz jeszcze większym skarbem. Tu bowiem widzimy, jak nam Ojciec dał samego siebie wraz z całym stworzeniem, jak nas w tym życiu najobficiej zaopatrzył, nie mówiąc już o tym, że oprócz tego obsypał nas niewypowiedzianymi wiecznymi dobrami przez Syna Swego i Ducha Świętego, jak o tym usłyszymy.