english version
Hasła biblijne na dzisiaj Ukryj hasła biblijne

Obóz dla nastolatków w Sorkwitach

W dniach 22.07.-01.08.2008 r. w ośrodku kościelnym w Sorkwitach na Mazurach odbył się obóz dla młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej zorganizowany przed Komisję Młodzieży Diecezji Katowickiej oraz Centrum Misji i Ewangelizacji Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.

Prawie 120 uczestników z całej Polski spędzało czas w „krainie tysiąca jezior” pod okiem dziesięciu opiekunów. Podczas spotkania wstępnego każdy obozowicz otrzymał „Informator”, który zawierał harmonogram dnia, teksty biblijne z „Książeczki z Biblią na co dzień” z pytaniami i krótkim tekstem oraz pieśni młodzieżowe. Obok aktywnego wypoczynku przed i po południu (pływanie, kajaki, różne zabawy, gry sportowe i planszowe) oraz integracji młodzieży ewangelickiej z różnych zakątków kraju, opiekunowie postawili sobie za priorytet skupienie nad treściami biblijnymi.

Już z samego rana, po pobudce, indywidualnie bądź w grupie zastanawialiśmy się nad krótkimi fragmentami ze Starego i Nowego Testamentu. Po śniadaniu, podczas spotkania w kościele, ks. Mirosław Czyż zachęcał do czytania kolejnych rozdziałów Ewangelii Łukasza, przybliżając tematykę trzech rozdziałów, jakie były wyznaczone na jeden dzień. Nasz duszpasterz obozowy podkreślał, że czytanie Pisma Świętego wymaga zdyscyplinowania i regularności, z czym ludzie często mają problemy. Tym niemniej kilkadziesiąt osób przeczytało całą Ew. Łukasza w trakcie obozu, za co na koniec zostali obdarowani silikonowymi opaskami na rękę z tekstami biblijnymi, zasponsorowanymi przez ks. Jana Byrta.

Wieczorami, po kolacji, zbieraliśmy się również w kościele. Wtedy dużo śpiewaliśmy, jak też słuchaliśmy wykładów na tematy, których część wpisuje się w hasło przewodnie roku wychowania chrześcijańskiego: „Bóg mnie zna”, „4 prawdy duchowego życia”, „Odpowiedzialność za bliźniego”, „Przedłużony dzień Jozuego”, „Żywe kamienie w kościele Jezusa Chrystusa”, „Życie zmienione o 180º”, „Czas”.

Oprócz tego gościliśmy jednego wieczoru ks. Piotra Mendrocha z Mrągowa, który dzielił się swoimi doświadczeniami ze służby duszpasterza więziennego. Innym razem o „uczuciowym” Kościele opowiadał ks. Ryszard Pieron z Lasowic, który przez wiele lat prowadził podobne obozy dla młodzieży pełnoletniej.

Wzięliśmy także aktywny udział w nabożeństwie niedzielnym w Sorkwitach (27.07), śpiewając 3 pieśni młodzieżowe.

Obok zajęć na terenie ośrodka kościelnego w Sorkwitach, opiekunowie zorganizowali dla nas dwie wycieczki krajoznawcze po Mazurach. Mogliśmy poznać przyrodnicze uroki tego zakątka Polski, jak też zapoznać się ze współczesną aktywności naszego Kościoła na tych terenach. Zwiedziliśmy Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie, lotnisko patrolowe Straży Granicznej, Gierłoż (Wilczy Szaniec z bunkrami niemieckimi z okresu II wojny światowej). Zapoznaliśmy się także z działalnością diakonijną prowadzoną przez parafię w Mikołajkach wraz z filiałem w Ukcie. Niecodzienną atrakcję stanowił rejs statkiem po Jeziorze Śniardwy.

Piękny czas wakacyjnego odpoczynku połączony z nauką w Bożej szkole minął nam bardzo szybko. Na pożegnanie każdy uczestnik otrzymał kwartalnik „Blisko”, by w swoim codziennym życiu dalej regularnie studiować Słowo Boże.

Dla mnie był to obóz inny od tych, które organizują zakłady pracy naszych rodziców. Kolonie w Sorkwitach miały koloryt biblijno-kościelny. Niektórzy może na początku czuli się lekko zdziwieni, że wiele czasu spędza się na studiowaniu Słowa Bożego, modlitwie i śpiewaniu pieśni religijnych. Z czasem jednak wszyscy przywykli do tej formy kolonijnego „egzystowania”, co zresztą miało stać się impulsem do życia według wskazówek biblijnych w codziennym życiu. Najbardziej utkwiły mi w pamięci opowieści ks. Mendrocha, apel o pełnienie funkcji „żywego kamienia” w społeczności parafialnej oraz hasło znanego teologa chrześcijańskiego XX w.: „musisz od siebie wymagać, nawet gdy inni przestaną od ciebie wymagać”.

Uczestnik

W imieniu obozowiczów dziękuję kadrze, którą stanowili: Iwona Baraniec, Ela Danel, Joanna Pilch, ks. Mirosław Czyż, ks. Marek Michalik, Marcin Podżorski, Tomasz Marek, Łukasz Jaworski, Janusz Szajtauer, Mirosław Cieślar.

Ponadto ciepłe słowa podziękowań kieruję w stronę ks. Bogusława Juroszka z Mikołajek za ukazanie działalności swojej parafii oraz ks. Marcinowi Pyszowi z Pisza, który przyczynił się do zorganizowania wycieczki do siedziby Straży Granicznej.

W tym miejscu dziękuję również serdecznie Kierownictwu ośrodka SG z Kętrzyna za wypełnienie czasu ciekawymi zajęciami i spotkaniami.