english version
Hasła biblijne na dzisiaj Ukryj hasła biblijne

Na Pamiątkę Reformacji do jej kolebki

Z Pomorza do Wittenbergii i nie tylko...

02.11.2013

Na tę podróż szykowaliśmy się od dawna, choć mieliśmy świadomość tego, iż może stanąć wiele przeszkód na drodze do jej realizacji. Nie pomyliliśmy się, ale mimo różnych przeciwności nasza wyprawa "Śladami Reformacji", dzięki Bożej pomocy, mogła się odbyć.

Na Pamiątkę Reformacji do jej kolebki

We wtorek, 29. października w piętnastoosobowej grupie, składającej się z młodzieży i kilku osób "wcześniej urodzonych", ze Słupska, Koszalina, Szczecina i Nidzicy wczesnym popołudniem wyruszyliśmy do Wittenbergi. Po przyjeździe i zakwaterowaniu w pokojach część z nas udała się na krótki spacer po mieście, aby odetchnąć po podróży i zobaczyć uśpione miasto.

W przeddzień Święta Reformacji wyruszyliśmy na całodzienną wycieczkę do miejsc ściśle związanych z życiem wielkiego Reformatora, a mianowicie do Eisleben - miejsca jego urodzenia (1483) i śmierci (1546), gdzie zwiedziliśmy oba domy - muzea poświęcone Lutrowi i zapoznaliśmy się z historią życia i śmierci Reformatora. Przewodniczka, która bardzo ciekawie opowiadała o życiu rodziny Luder (tak,
bowiem pierwotnie brzmiało nazwisko Marcina Lutra), zaprowadziła nas również do kościoła chrztu Lutra. Kolejnym etapem podróży był zamek Wartburg, gdzie Luter ukrywał się jako rycerz Jerzy i gdzie w ciągu 11 tygodni przetłumaczył Nowy Testament z języka greckiego na niemiecki. W Eisenach, gdzie również towarzyszyła nam ciekawie opowiadająca o historii Reformacji przewodniczka, ze względów czasowych zwiedziliśmy miasto jedynie przez okna autobusu.

Przenosząc się do lat nieco późniejszych, choć mocno związanych z Reformacją, zwiedziliśmy też Dom Bacha, największe muzeum poświęcone temu kompozytorowi na świecie i wzięliśmy udział w wykładzie muzycznym, podczas którego zostały nam zaprezentowane instrumenty muzyczne na których grał wielki kompozytor Jan Sebastian. Dzień zakończyliśmy kolacją w "Lutherstube" stylizowanej na czasy Reformacji.

Dzień Pamiątki Reformacji rozpoczęliśmy udziałem w nabożeństwie w kościele Zamkowym, na drzwiach, którego ks. Marcin Luter przybił słynne na cały świat 95 tez. Niestety, całe wnętrze
Kkościoła przygotowywane jest na jubileusz 500-lecia Reformacji i ze względów konserwatorskich zasłonięte zostało rusztowaniami i zakryte plandekami. To jednak nie zmienia faktu, że 496. rocznicę Reformacji dane nam było przeżyć w tym wyjątkowym miejscu i w tym szczególnym kościele.

Po nabożeństwie mieliśmy okazję doświadczyć tego, jak Pamiątka Reformacji świętowana jest w
Wittenberdze, gdzie każdego roku jest organizowany jest zjazd konfirmantów z całych Niemiec. Rynek, z pięknym ratuszem i pomnikami Lutra i Melanchtona wypełniony był straganami i stoiskami z epoki. Powodowało to, że miasto w tym dniu w szczególny sposób ożyło. Smaku dodawały temu osoby w strojach z tamtej epoki, które przechadzały się po zaludnionych uliczkach. Przeciskając się przez tłumy ludzi, razem z przewodnikiem przemierzaliśmy miasto zwiedzając jego najważniejsze miejsca - Dom Cranacha, Dom Melanchtona, ratusz, Kościół Miejski, miejsce dawnego Uniwersytetu i oczywiście Dom Lutra.

1 listopada wyruszyliśmy dalej do Herrnhut, zahaczając po drodze o Drezno. W Herrnhut zobaczyliśmy cmentarz nazywany "Bożą Rolą", gdzie od początku jego istnienia zachowały się wszystkie nagrobki. Poznaliśmy historię Jednoty Braterskiej i jej założyciela hrabiego von Zinzendorfa, dowiedzieliśmy się
szczegółów o procesie powstawania "Losungen" - naszego "Z Biblią na co dzień" oraz historię "skonstruowania" hernhuckiej gwiazdy adwentowej, byliśmy w sali kościelnej, która służy tej 500 osobowej wspólnocie jako sala do nabożeństw. Dopełnieniem całego naszego pobytu była, wyjątkowo jak na ten okres roku, piękna słoneczna pogoda.

Za wszystko czego doświadczyliśmy i co zobaczyliśmy, mogliśmy każdego dnia dziękować Panu Bogu podczas wieczornych społeczności - Soli Deo Gloria!

***

W szczególny sposób chcemy też podziękować Kościołowi Północnych Niemiec i Fundacji Rita von Gaudecker za finansowe wsparcie naszej "wyprawy".