- Artykuł I. O Bogu
- Artykuł II. O grzechu pierworodnym
- Artykuł III. O Chrystusie
- Artykuł IV. O usprawiedliwieniu
- Artykuł IX. O Chrzcie
- Artykuł X. O Świętej Wieczerzy
- Artykuł XI. O spowiedzi
- Artykuł XII. O pokucie
- Artykuł XIII. O liczbie i o korzystaniu z sakramentów
- Artykuł XIV. O urzędzie kościelnym
- Artykuł XIX. O przyczynie grzechu
- Artykuł XV. O tradycjach ludzkich w Kościele
- Artykuł XVI. O ładzie politycznym ? o władzy świeckiej
- Artykuł XVII. O powtórnym przyjściu Chrystusa na sąd
- Artykuł XVIII. O wolnej woli
- Artykuł XX. O dobrych uczynkach
- Artykuł XXI. O wzywaniu świętych
- Artykuł XXII. O obydwu postaciach Wieczerzy Pańskiej
- Artykuł XXIII. O małżeństwie kapłanów
- Artykuł XXIV. O mszy
- Artykuł XXVII. O ślubach mniszych
- Artykuł XXVIII. O władzy kościelnej
- Artykuły Szmalkaldzkie
- Artykuły VII i VIII. O Kościele
- CZĘŚĆ DRUGA
- Część pierwsza
- CZĘŚĆ PIERWSZA - o najważniejszych artykułach Bożego Majestatu
- CZWARTA PROŚBA
- CZWARTE PRZYKAZANIE - "Czcij ojca swego i matkę swoją".
- DRUGA PROŚBA
- DRUGI ARTYKUŁ
- DRUGIE PRZYKAZANIE - "Nie bierz imienia Pana, Boga twego, nadaremno".
- Duży Katechizm
- DZIEWIĄTE I DZIESIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie pożądaj domu bliźniego swego".
- Formuła zgody
- Historia powstania Artykułów Szmalkaldzkich i "Traktatu o władzy i prymacie papieża"
- I. O grzechu
- Kazanie na niedzielę Zapustną
- KRÓTKIE NAPOMNIENIE DO SPOWIEDZI
- Mały Katechizm
- O chrzcie
- O Chrzcie
- O DOBRYCH UCZYNKACH
- O ekskomunice (wyłączeniu ze społeczności)
- O Ewangelii
- O GRZECHU PIERWORODNYM
- O INNYCH HEREZJACH I SEKTACH
- O Kościele
- O KOŚCIELNYCH OBRZĘDACH
- O małżeństwie kapłanów
- O OSOBIE CHRYSTUSA
- O pokucie (upamiętaniu)
- O SAKRAMENCIE OŁTARZA
- O Sakramencie Ołtarza
- O ślubach mniszych
- O spowiedzi
- O SPRAWIEDLIWOŚCI WIARY PRZED BOGIEM
- O tradycjach ludzkich
- O TRZECIEJ FUNKCJI ZAKONU
- O WIECZERZY PAŃSKIEJ
- O WIECZNEJ OPATRZNOŚCI I WYBORZE BOŻYM
- O władzy kluczy
- O WOLNEJ WOLI
- O wyświęceniu, ordynacji i powołaniu
- O Zakonie
- O ZAKONIE I EWANGELII
- O ZSTĄPIENIU CHRYSTUSA DO PIEKIEŁ
- Obrona Wyznania augsburskiego
- ÓSME PRZYKAZANIE ? ?Nie mów fałszywego Świadectwa przeciw bliźniemu swemu".
- OSTATNIA PROŚBA
- PIĄTA PROŚBA
- PIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie zabijaj".
- PIERWSZA PROŚBA
- PIERWSZE PRZYKAZANIE - "Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie".
- PIERWSZY ARTYKUŁ -"Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi"
- Podpisy teologów pod Artykułami
- Przedmowa
- Przedmowa dra Marcina Lutra
- Przedmowa Filipa Melanchtona do Apologii
- SIÓDME PRZYKAZANIE - "Nie kradnij".
- SZÓSTA PROŚBA
- SZÓSTE PRZYKAZANIE - "Nie cudzołóż".
- Tło historyczne
- Traktat o władzy i prymacie papieża - Filip Melanchton
- TRZECI ARTYKUŁ
- TRZECIA PROŚBA
- TRZECIE PRZYKAZANIE - "Będziesz dzień Święty Święcił".
- Uwagi wstępne
- W jaki sposób człowiek zostaje przed Bogiem usprawiedliwiony i o dobrych uczynkach
- Wstęp
- Wyznanie augsburskie cz. I
- Wyznanie augsburskie, część II
- ZAKOŃCZENIE DEKALOGU
Artykuł IX. O Chrzcie
1. Przyjęty został artykuł IX, w którym wyznajemy, że Chrzest jest potrzebny do zbawienia i że należy chrzcić dzieci, i że Chrzest dzieci nie jest nieważny, lecz jest potrzebny i skuteczny do zbawienia.
2. A ponieważ u nas Ewangelia czysto i pilnie jest nauczana, to dzięki dobrodziejstwu Bożemu ten także odnosimy z niej pożytek, iż w naszych zborach nie wystąpili żadni anabaptyści, ponieważ lud został Słowem Bożym uzbrojony przeciwko bezbożnemu i odstępczemu stronnictwu tych rozbójników. A potępiając wiele innych błędów anabaptystów, dołączamy do nich także i ten, że rozprawiają oni, iż Chrzest dzieci jest nieużyteczny. Jest bowiem rzeczą jak najpewniejszą, że obietnica zbawienia odnosi się również do dzieci. Nie odnosi się zaś ona do tych, którzy są poza Kościołem Chrystusowym, gdzie nie ma ani Słowa, ani sakramentów, ponieważ Chrystus odradza przez Słowo i sakramenty. Więc należy koniecznie chrzcić dzieci, aby powiązać z nimi obietnicę zbawienia, według słowa Chrystusowego: Chrzcijcie wszystkie narody” (Mat. 28, 19). A jak tam oferuje się wszystkim zbawienie, tak też wszystkim ofiaruje się Chrzest mężczyznom, kobietom, chłopcom, niemowlętom. Wynika więc z tego jasno, że należy chrzcić niemowlęta, ponieważ z Chrztem oferowane zostaje zbawienie.
3. Po drugie jest rzeczą oczywistą, że Bóg aprobuje Chrzest dzieci. A więc bezbożna jest myśl anabaptystów, którzy potępiają Chrzest dzieci. Tego zaś, że Bóg aprobuje Chrzest dzieci, dowodzi to, że Bóg daje w ten sposób ochrzczonym Ducha Świętego. Albowiem jeśliby ten Chrzest był nieważny, nikomu nie byłby dany Duch Święty, nikt nie byłby zbawiony, i wreszcie nie byłoby Kościoła. Takie rozumowanie może uzasadnić, a nawet samo wystarczająco potwierdza dobre i nabożne argumenty przeciwko bezbożnym i fanatycznym poglądom anabaptystów.