Niedziela Izraela

W 10. Niedzielę po Trójcy Świętej obchodzona jest Niedziela Izraela.

Niedziela Izraela istnieje od XVI wieku. Upamiętnia ona dwukrotne zniszczenie świątyni  w Jerozolimie. Pierwsza świątynia, tak zwana świątynia Salomona, została zniszczona przez Babilończyków około 2500 lat temu. Ludność została wygnana. Rzymianie zrównali z ziemią drugą świątynię 4 sierpnia 70 r. n.e. Pozostała po niej jedynie Ściana Płaczu. Przez długi czas chrześcijanie interpretowali drugie zniszczenie świątyni jako sąd nad narodem żydowskim, który nie uznał Jezusa za swojego Mesjasza. Dlatego wcześniej koncentrowano się w to święto na „misji do żydów”, nawróceniu żydów na wiarę w Jezusa jako prawdziwego Mesjasza i Syna Bożego.

W przeszłości chrześcijaństwo często postrzegało siebie jako następcę i spadkobiercę judaizmu, lecz  czuło się od niego lepsze. Taka postawa doprowadziła do chrześcijańskiej wrogości wobec żydów i przez długi czas kształtowała nabożeństwa w tym dniu. Antyjudaizm i antysemityzm mocno nadwerężyły relacje między chrześcijanami i żydami. Żydzi  cierpieli wiele prześladowań i pogromów z rąk chrześcijan na przestrzeni dziejów.

Biblijnym hasłem tygodnia Niedzieli Izraela, jak i graduale w Kościele luterańskim są słowa zaczerpnięte z Psalmu 33,12: „Błogosławiony naród, którego Pan jest Bogiem, lud, który wybrał sobie na dziedzictwo. Alleluja!”

Czytania liturgiczne Kościoła w tą niedzielę podporządkowane są refleksji nad rolą Izraela w historii zbawienia oraz nierozerwalnej więzi między między chrześcijanami i żydami. Sam Jezus, podobnie jak jego uczniowie, był żydem. Jego nauki są zakorzenione w żydowskiej tradycji wiary i hebrajskiej Biblii. 

Opłakiwanie niesprawiedliwości wyrządzonej żydom na przestrzeni dziejów, relacje między żydami i chrześcijanami w wierze w tego samego Boga, ale także trwałe wybranie Izraela są głównym tematem nabożeństw w tym dniu. Podkreśla się również, że antysemityzm jest postawą ta sprzeczną z chrześcijaństwem. 

Istotnym elementem święta jest również obraz pielgrzymującego Kościoła, który, podobnie jak niegdyś Naród Wybrany,  jest nieustannie powołany do kroczenia drogą Prawdy.

W niektórych parafiach ewangelickich w Niedzielę Izraela stawia się na ołtarzu menorę.