Siódmy dzień obrad Zgromadzenia Ogólnego ŚRK

W Karlsruhe trwają obrady ŚRK.

Siódmy dzień obrad Zgromadzenia Ogólnego ŚRK rozpoczęła poranna modlitwa w namiocie.

Następnie uczestnicy spotkali się na czwartej sesji tematycznej. Pełniący obowiązki Sekretarza Generalnego ks. prof. Ioan Sauca wskazał na główny motyw biblijny dnia jakim był tekst z Mt 15,21-28 (BE: Wiara Kananejki), czyli spotkanie Jezusa z kobietą kananejską, która jest zarazem lekcją prawdziwego uczniostwa Jezusa. Temat wiodący siódmego dnia obrad to Afirmacja sprawiedliwości i godności człowieka.

Podczas sesji słowa pozdrowienia wygłosił rabin David Fox Sandmel, Przewodniczący Komitetu Żydowskiego do Spraw Konsultacji Interreligijnych (International Jewish Committee for Interreligious Consultations). Wskazał on na znaczenie dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, który odnosi się bezpośrednio do wydarzenia Szoah.

Tego dnia obrad, refleksja teologiczna nie została ujęta w formie wykładów, lecz jako przedstawienia wprowadzające w tematykę dnia ­- taniec osoby zdrowej i na wózku inwalidzkim. Następnie, uczestnicy obejrzeli krótką sztukę teatralną opartą na fragmencie ewangelii Św. Mateusza. Po przedstawieniu, które jako prawdziwą pozytywną bohaterkę Mateuszowej perykopy ukazało nie Jezusa, lecz Kananejkę, odbyła się dyskusja panelowa, której celem było ukazanie różnych kontekstów działania Kościołów na rzecz sprawiedliwości i godności człowieka. W panelu wzięły udział kobiety z Kanady, Kuby, Stanów Zjednoczonych oraz niewidzący mężczyzna z  Kenii przedstawiciel grupy EDAN – Sieć Ekumenicznych Rzeczników Niepełnosprawności (Ecumenical Disability Advocates Network), powołane do życia podczas VIII Zgromadzenia Ogólnego w Harare w roku 1998.

W emocjonalnej dyskusji, wskazano na kontekst życia Kościołów w Ameryce Łacińskiej, gdzie od wieków tradycja wykluczania kobiet i dziewcząt jest akceptowana także w Kościołach. Kościół musi odzyskać prorocką moc utraconą w eklezjalnych strukturach. Uczestniczki debaty wskazały na wzrost zachowań dyskryminacyjnych oraz przemocy wobec kobiet i dziewcząt w okresie pandemia koronawirusa.

Samson Waweru Njoki ukazał postawę Kościołów wobec osób niepełnosprawnych. Afrykański kontekst wykluczenia opiera się na znanym z Biblii przekonaniu, że choroba jest wynikiem czyjegoś grzechu. Młody delegat podkreślił, że wciąż trzeba powtarzać o potrzebie pełnej akceptacji dla osób niepełnosprawnych w Kościele.

W podsumowaniu moderatorka panelu, ks. dr Henriette Hutabarat-Lebang z Indonezji stwierdziła, że w kwestii sprawiedliwości i godności człowieka powinno być więcej działań a mniej słów. Chrześcijanie wierzą w cuda i musimy wierzyć w przemianę ludzkich serc, musimy wsłuchiwać się również w głos młodych, którzy są w Kościele często wykluczani.

Formą dyskusji nad sesją plenarną są codzienne spotkania w grupach domowych oraz równolegle biblijne wykłady poświęcone analizie tekstu biblijnego dnia (Mt 15,21-28).

Popołudniowa sesja plenarna poświęcona była zapisom przygotowywanych przez komitety dokumentów: 1. Oświadczenie Jedności (Unity Statement) ­– główny dokument programowy, 2. Głos adresowany do Kościołów członkowskich (Report of Message Committee) , 3. Sprawozdanie Komitetu Referencyjnego (Report of the Policy Reference Committee).

Podczas dyskusji plenarnej, zgłoszono propozycje wielu poprawek i uzupełnień. Szczególnie emocjonalny i słyszalny był głos młodego pokolenia żądający zwiększenia roli młodych w działaniach ŚRK oraz podkreślenia roli działań na rzecz ochrony stworzenia i zmian klimatycznych we wszystkich dokumentach Zgromadzenia.

Po pełnych emocji obradach plenarnych uczestnicy zgromadzenia wzięli udział w warsztatach tematycznych oraz konwersacjach ekumenicznych.

Na zakończenie dnia odbyło się w namiocie wieczorne nabożeństwo przygotowane przez przedstawicieli rodziny wyznaniowej prawosławno-orientalnej.

tekst: bp prof. Marcin Hintz