- > Apologia Konfesji Augsburskiej
- > Artykuł I. O Bogu
- > Artykuł II. O grzechu pierworodnym
- > Artykuł III. O Chrystusie
- > Artykuł IV. O usprawiedliwieniu
- > Artykuł IX. O Chrzcie
- > Artykuł X. O Świętej Wieczerzy
- > Artykuł XI. O spowiedzi
- > Artykuł XII. O pokucie
- > Artykuł XIII. O liczbie i o korzystaniu z sakramentów
- > Artykuł XIV. O urzędzie kościelnym
- > Artykuł XIX. O przyczynie grzechu
- > Artykuł XV. O tradycjach ludzkich w Kościele
- > Artykuł XVI. O ładzie politycznym ? o władzy świeckiej
- > Artykuł XVII. O powtórnym przyjściu Chrystusa na sąd
- > Artykuł XVIII. O wolnej woli
- > Artykuł XX. O dobrych uczynkach
- > Artykuł XXI. O wzywaniu świętych
- > Artykuł XXII. O obydwu postaciach Wieczerzy Pańskiej
- > Artykuł XXIII. O małżeństwie kapłanów
- > Artykuł XXIV. O mszy
- > Artykuł XXVII. O ślubach mniszych
- > Artykuł XXVIII. O władzy kościelnej
- > Artykuły Szmalkaldzkie
- > Artykuły VII i VIII. O Kościele
- > CZĘŚĆ DRUGA
- > Część pierwsza
- > CZĘŚĆ PIERWSZA - o najważniejszych artykułach Bożego Majestatu
- > CZWARTA PROŚBA
- > CZWARTE PRZYKAZANIE - "Czcij ojca swego i matkę swoją".
- > DRUGA PROŚBA
- > DRUGI ARTYKUŁ
- > DRUGIE PRZYKAZANIE - "Nie bierz imienia Pana, Boga twego, nadaremno".
- > Duży Katechizm
- > DZIEWIĄTE I DZIESIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie pożądaj domu bliźniego swego".
- > Formuła zgody
- > Historia powstania Artykułów Szmalkaldzkich i "Traktatu o władzy i prymacie papieża"
- > I. O grzechu
- > Kazanie na niedzielę Zapustną
- > Konfesja Augsburska cz. I
- > Konfesja Augsburska, część II
- > KRÓTKIE NAPOMNIENIE DO SPOWIEDZI
- > Mały Katechizm
- > O chrzcie
- > O Chrzcie
- > O DOBRYCH UCZYNKACH
- > O ekskomunice (wyłączeniu ze społeczności)
- > O Ewangelii
- > O GRZECHU PIERWORODNYM
- > O INNYCH HEREZJACH I SEKTACH
- > O Kościele
- > O KOŚCIELNYCH OBRZĘDACH
- > O małżeństwie kapłanów
- > O OSOBIE CHRYSTUSA
- > O pokucie (upamiętaniu)
- > O SAKRAMENCIE OŁTARZA
- > O Sakramencie Ołtarza
- > O ślubach mniszych
- > O spowiedzi
- > O SPRAWIEDLIWOŚCI WIARY PRZED BOGIEM
- > O tradycjach ludzkich
- > O TRZECIEJ FUNKCJI ZAKONU
- > O WIECZERZY PAŃSKIEJ
- > O WIECZNEJ OPATRZNOŚCI I WYBORZE BOŻYM
- > O władzy kluczy
- > O WOLNEJ WOLI
- > O wyświęceniu, ordynacji i powołaniu
- > O Zakonie
- > O ZAKONIE I EWANGELII
- > O ZSTĄPIENIU CHRYSTUSA DO PIEKIEŁ
- > ÓSME PRZYKAZANIE ? ?Nie mów fałszywego Świadectwa przeciw bliźniemu swemu".
- > OSTATNIA PROŚBA
- > PIĄTA PROŚBA
- > PIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie zabijaj".
- > PIERWSZA PROŚBA
- > PIERWSZE PRZYKAZANIE - "Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie".
- > PIERWSZY ARTYKUŁ -"Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi"
- > Podpisy teologów pod Artykułami
- > Przedmowa
- > Przedmowa dra Marcina Lutra
- > Przedmowa Filipa Melanchtona do Apologii
- > SIÓDME PRZYKAZANIE - "Nie kradnij".
- > SZÓSTA PROŚBA
- > SZÓSTE PRZYKAZANIE - "Nie cudzołóż".
- > Tło historyczne powstania Konfesji Augsburskiej i jej Apologii
- > Traktat o władzy i prymacie papieża - Filip Melanchton
- > TRZECI ARTYKUŁ
- > TRZECIA PROŚBA
- > TRZECIE PRZYKAZANIE - "Będziesz dzień Święty Święcił".
- > Uwagi wstępne
- > W jaki sposób człowiek zostaje przed Bogiem usprawiedliwiony i o dobrych uczynkach
- > Wstęp
- > ZAKOŃCZENIE DEKALOGU
Część pierwsza
Zbiór artykułów, co do których pojawiły się kontrowersje między teologami, wyjaśniającymi Wyznanie augsburskie, i które następnie powtórnie po chrześcijańsku zostały objaśnione i skonfrontowane z interpretacją Słowa Bożego.
O zasadniczej regule i normie, według której wszystkie nauki powinny być sformułowane, a powstałe kontrowersje po chrześcijańsku wyjaśniane i rozstrzygane.
I Wierzymy, nauczamy i wyznajemy, iż jedyną regułą i normą, według której powinno się oceniać i osądzać wszystkie nauki i wszystkich nauczycieli, nie może to być żadna inna, jak tylko prorockie i apostolskie pisma Starego i Nowego Testamentu, jak to zostało napisane: „Słowo Twoje jest pochodnią nogom moim i światłością ścieżkom moim” (Ps 119,105) i św. Paweł mówi: Choćby anioł z nieba zwiastował odmienną Ewangelię, niech będzie przeklęty” (Ga 1,8).
Inne zaś pisma dawnych albo nowych nauczycieli, jakkolwiek się też nazywają, żadną miarą nie mogą być traktowane na równi z Pismem Świętym., lecz wszystkie, razem wzięte, powinny być mu podporządkowane i akceptowane nie inaczej, niż jako pisma świadków, którzy pouczają, w jaki sposób w czasach poapostolskich i w których miejscach na ziemi owa nauka proroków i apostołów była utrzymana.
II A ponieważ zaraz w czasach poapostolskich, a także jeszcze za czasów życia apostołów wystąpili fałszywi nauczyciele i heretycy, sformułowano przeciwko nim w pierwotnym Kościele symbole, tj. krótkie i wiążące wyznania, które objęły jednomyślnie zrozumienie powszechnej wiary i prawowierne wyznanie prawdziwego Kościoła, mianowicie: Wyznanie apostolskie, nicejskie i atanazjańskie. Oświadczamy publicznie, iż do nich się przyznajemy i odrzucamy wszystkie herezje i nauki, które jako sprzeczne z ich zrozumieniem kiedyś zostały wprowadzone do Bożego Kościoła.
III Co zaś dotyczy różnic w kwestiach wiary, jakie pojawiły się za naszych czasów, to opowiadamy się za jednomyślnym zrozumieniem i wykładem naszej chrześcijańskiej wiary i wyznania – zwłaszcza przeciwko papiestwu wraz z jego fałszywym i bałwochwalczym kultem, zabobonami oraz przeciwko innym sektom – którym jest pierwsze niezmienione Wyznanie augsburskie, przedstawione cesarzowi Karolowi V na wielkim sejmie w Augsburgu w 1530 r., a także Apologia i Artykuły, które zostały przedłożone w Szmalkalden w 1537 r. i podpisane wówczas przez światłych teologów.
Ponieważ ta religijna sprawa odnosi się również do laików – jak oni są nazwani – i do ich wiecznego zbawienia, przyznajemy się publicznie do Małego i Dużego katechizmu dr. Lutra, zawartych w pismach Lutra i określonych jako Biblia laicka, w których ujęto zwięźle wszystko to, co jest obszernie traktowane w Piśmie Świętym., a co chrześcijanin koniecznie powinien wiedzieć o wiecznym zbawieniu.
W myśl powyżej przedstawionych zasad powinny być ustalane wszystkie nauki religijne. Jeśli zaś coś okaże się sprzeczne z nimi i z jednomyślnym wykładem naszej wiary, wówczas należy to odrzucić i potępić.
W taki sposób zostaje zachowana różnica, istniejąca pomiędzy świętymi pismami Starego i Nowego Testamentu a wszystkimi innymi pismami, i zostaje tylko Pismo Święte jedynym sędzią, normą i regułą jako kryterium, według którego powinny być ustalone i ocenione wszystkie nauki, czy są właściwe, czy niewłaściwe, prawdziwe czy fałszywe.
Pozostałe Symbole i inne pisma, jakie powyżej przytoczyliśmy, nie posiadają autorytetu sędziego, gdyż przysługuje on tylko Pismu Świętemu. Są jedynie świadectwem i objaśnieniem naszej wiary, ukazującym wyraźnie w kontrowersyjnych artykułach, jak w poszczególnych okresach Pismo Święte było rozumiane i interpretowane w Kościele Bożym przez ówczesnych uczonych, natomiast wszelkie nauki, sprzeczne z Pismem Świętym, były odrzucone i potępione.