- Artykuł I. O Bogu
- Artykuł II. O grzechu pierworodnym
- Artykuł III. O Chrystusie
- Artykuł IV. O usprawiedliwieniu
- Artykuł IX. O Chrzcie
- Artykuł X. O Świętej Wieczerzy
- Artykuł XI. O spowiedzi
- Artykuł XII. O pokucie
- Artykuł XIII. O liczbie i o korzystaniu z sakramentów
- Artykuł XIV. O urzędzie kościelnym
- Artykuł XIX. O przyczynie grzechu
- Artykuł XV. O tradycjach ludzkich w Kościele
- Artykuł XVI. O ładzie politycznym ? o władzy świeckiej
- Artykuł XVII. O powtórnym przyjściu Chrystusa na sąd
- Artykuł XVIII. O wolnej woli
- Artykuł XX. O dobrych uczynkach
- Artykuł XXI. O wzywaniu świętych
- Artykuł XXII. O obydwu postaciach Wieczerzy Pańskiej
- Artykuł XXIII. O małżeństwie kapłanów
- Artykuł XXIV. O mszy
- Artykuł XXVII. O ślubach mniszych
- Artykuł XXVIII. O władzy kościelnej
- Artykuły Szmalkaldzkie
- Artykuły VII i VIII. O Kościele
- CZĘŚĆ DRUGA
- Część pierwsza
- CZĘŚĆ PIERWSZA - o najważniejszych artykułach Bożego Majestatu
- CZWARTA PROŚBA
- CZWARTE PRZYKAZANIE - "Czcij ojca swego i matkę swoją".
- DRUGA PROŚBA
- DRUGI ARTYKUŁ
- DRUGIE PRZYKAZANIE - "Nie bierz imienia Pana, Boga twego, nadaremno".
- Duży Katechizm
- DZIEWIĄTE I DZIESIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie pożądaj domu bliźniego swego".
- Formuła zgody
- Historia powstania Artykułów Szmalkaldzkich i "Traktatu o władzy i prymacie papieża"
- I. O grzechu
- Kazanie na niedzielę Zapustną
- KRÓTKIE NAPOMNIENIE DO SPOWIEDZI
- Mały Katechizm
- O chrzcie
- O Chrzcie
- O DOBRYCH UCZYNKACH
- O ekskomunice (wyłączeniu ze społeczności)
- O Ewangelii
- O GRZECHU PIERWORODNYM
- O INNYCH HEREZJACH I SEKTACH
- O Kościele
- O KOŚCIELNYCH OBRZĘDACH
- O małżeństwie kapłanów
- O OSOBIE CHRYSTUSA
- O pokucie (upamiętaniu)
- O SAKRAMENCIE OŁTARZA
- O Sakramencie Ołtarza
- O ślubach mniszych
- O spowiedzi
- O SPRAWIEDLIWOŚCI WIARY PRZED BOGIEM
- O tradycjach ludzkich
- O TRZECIEJ FUNKCJI ZAKONU
- O WIECZERZY PAŃSKIEJ
- O WIECZNEJ OPATRZNOŚCI I WYBORZE BOŻYM
- O władzy kluczy
- O WOLNEJ WOLI
- O wyświęceniu, ordynacji i powołaniu
- O Zakonie
- O ZAKONIE I EWANGELII
- O ZSTĄPIENIU CHRYSTUSA DO PIEKIEŁ
- Obrona Wyznania augsburskiego
- ÓSME PRZYKAZANIE ? ?Nie mów fałszywego Świadectwa przeciw bliźniemu swemu".
- OSTATNIA PROŚBA
- PIĄTA PROŚBA
- PIĄTE PRZYKAZANIE - "Nie zabijaj".
- PIERWSZA PROŚBA
- PIERWSZE PRZYKAZANIE - "Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie".
- PIERWSZY ARTYKUŁ -"Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi"
- Podpisy teologów pod Artykułami
- Przedmowa
- Przedmowa dra Marcina Lutra
- Przedmowa Filipa Melanchtona do Apologii
- SIÓDME PRZYKAZANIE - "Nie kradnij".
- SZÓSTA PROŚBA
- SZÓSTE PRZYKAZANIE - "Nie cudzołóż".
- Tło historyczne
- Traktat o władzy i prymacie papieża - Filip Melanchton
- TRZECI ARTYKUŁ
- TRZECIA PROŚBA
- TRZECIE PRZYKAZANIE - "Będziesz dzień Święty Święcił".
- Uwagi wstępne
- W jaki sposób człowiek zostaje przed Bogiem usprawiedliwiony i o dobrych uczynkach
- Wstęp
- Wyznanie augsburskie cz. I
- Wyznanie augsburskie, część II
- ZAKOŃCZENIE DEKALOGU
OSTATNIA PROŚBA
„Ale nas zbaw ode zlego”.
W tekście greckim brzmi ten ustęp tak: „Wybaw albo zachowaj nas od złego, czyli złośnika”, i wygląda na to, jak gdyby mówił o diable i chciał w tym ująć wszystko, tak iż cała treść tej modlitwy zwrócona jest przeciwko temu głównemu naszemu wrogowi. On ci to bowiem jest tym, który stawia przeszkody temu wszystkiemu, o co prosimy: imieniu Bożemu, czyli. Jego czci, królestwu Bożemu i woli Bożej, chlebowi powszedniemu, radosnemu, spokojnemu sumieniu itd. Dlatego, w końcu, streszczamy to i mówimy: – „Miły Ojcze, dopomóż, abyśmy byli wolni od wszelkiego złego”. Prośba ta odnosi się wszakże również do zła, jakie nas może spotkać w królestwie szatana, jak ubóstwo, hańba, śmierć, słowem, wszystkie one niedole i katusze, jakich jest niezliczone mnóstwo na ziemi. Ponieważ tedy diabeł jest nie tylko kłamcą, lecz również mordercą, nastaje on bez ustanku na nasze życie i spekuluje, jak by nas przywieść do upadku i wyrządzić nam szkodę na ciele. Stąd to pochodzi, że jednemu kark łamie albo pozbawia zmysłów, innych topi w wodzie i popycha do samobójstwa i do wielu innych okropnych rzeczy. Dlatego nie pozostaje nam tu na ziemi nic innego, jak tylko nieustannie się modlić przeciwko temu głównemu nieprzyjacielowi. Gdyby nas bowiem Bóg nie strzegł, nie bylibyśmy przed nim pewni ani godziny.
Z tego widzisz, że Bóg chce, abyśmy Go prosili również o to wszystko, co się odnosi do naszych spraw cielesnych, i abyśmy jedynie u Niego szukali pomocy i od Niego jej oczekiwali. Sprawy te jednak postawił na końcu. Jeśli bowiem mamy być zachowani i wybawieni od wszystkiego złego, musimy wpierw święcić imię Jego, musi wśród nas krzewić się Jego królestwo i dziać Jego wola. Potem dopiero zachowa nas On od grzechu i hańby, a poza tym od wszystkiego, co nam dolega i szkodzi.
W ten sposób położył Bóg krótko przed nami wszystkie potrzeby, jakie nas mogą uciskać, abyśmy nie mieli wymówki do zaniedbywania modlitwy. Ale chodzi też o to, abyśmy się nauczyli mówić: Amen, to znaczy, abyśmy nie wątpili, że zostanie ona niezawodnie wysłuchana i stanie się to, o co prosimy. Słowo to bowiem jest słowem niezachwianej wiary, która nie modli się w niepewności, lecz wie, iż Bóg nie kłamie, gdy przyrzekł, że coś spełni. Gdzie takiej wiary nie ma, tam nie może też być prawdziwej modlitwy. Dlatego zgubny błąd popełniają ci, którzy modląc się nie potrafią z serca powiedzieć „tak” i kończyć modlitwy w tej pewności, że ich Bóg wysłucha, lecz mają wątpliwości i mówią: „Jakże mógłbym się ośmielić chlubić się, że Bóg modlitwy mojej wysłuchuje? Jestem przecież biednym grzesznikiem” itd. Pochodzi to stąd, że patrzą nie na Bożą obietnicę, ale na własne uczynki i własną zacność, przez co okazują wzgardę Bogu i zadają mu kłam. Dlatego nie otrzymują nic, jak mówi święty Jakub: – „Ale niech prosi z wiarą, bynajmniej nie wątpiąc; albowiem ten, kto wątpi, podobny jest do fali morskiej, od wiatru wzdymanej i miotanej. Bo niechaj nie mniema taki człowiek, że co otrzyma od Pana”. Oto tak bardzo Bogu na tym zależy, abyśmy byli pewni, że nie na próżno prosimy, i abyśmy w żadnym razienie lekceważyli naszej modlitwy.